Bestellijst

Geen bestellingen

Privacy Reglement

Uitleg Privacy Regels

Per 25 mei 2018 gelden er nieuwe Europese regels ter bescherming van de privacy. Die regels gelden ook voor de Volksuniversiteit. Dat betekent onder andere dat wij een Privacyreglement hebben vastgesteld. Scrol naar beneden voor de complete tekst.

Wat wordt er nu anders? Wat betekenen de veranderingen in de praktijk? Net als voorheen slaan wij van cursisten die zich bij de Volksuniversiteit Zuidlaren opgeven of hebben opgegeven voor een cursus, lezing of excursie persoonsgegevens op. Bij de inschrijving wordt gevraagd naar naam, adres, telefoonnummer, email-adres en bankrekeningnummer. Deze gegevens worden opgeslagen in onze beveiligde administratie. Daarmee kunnen we cursisten informeren over het vervolg van hun inschrijving. Gaat de cursus door? Waar en wanneer wordt die precies gegeven? Ook kunnen we met uw persoonsgegevens een presentielijst maken voor de docent. Voor andere doeleinden mogen de gegevens niet worden gebruikt. Dat was nu zo en dat blijft zo. Van belang is hier nog te benadrukken dat wij op onze website geen gebruik maken van pixels van sociale media zoals bijv. Facebook; uw gegevens komen daar dus niet terecht.

Wat wel verandert is de veel strakker geregelde toegang tot uw gegevens. Zo hebben bestuursleden voortaan alleen toegang tot uw gegevens, voor zover zij dat voor hun bestuurstaak nodig hebben.
De gegevens die u bij uw inschrijving bij de Volksuniversiteit Zuidlaren achterlaat, worden beperkt bewaard. Nieuw is ook dat u het recht heeft inzage te krijgen in de gegevens die wij van u hebben opgeslagen. U heeft het recht eventuele correcties aan te brengen in uw opgeslagen gegevens. Ook verwijderen wij op uw verzoek uw opgeslagen gegevens.
Als u nog vragen heeft over dit onderwerp, stelt u ze gerust. Het beste is dat te doen via de email: info@vuzuidlaren.nl

 
 
PRIVACYREGLEMENT  van de Stichting Volksuniversiteit Zuidlaren
ingevolge de Algemene Verordening Gegevensbescherming 
vastgesteld in de bestuursvergadering dd. 03 april 2018.
 
Artikel 1:  Begrippen
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. VU Zuidlaren:  Stichting Volksuniversiteit Zuidlaren
b. de voorzitter of bestuur: de voorzitter of bestuur van de VU Zuidlaren;
c. het bestand: de verzameling van persoonsgegevens die betrekking heeft op de  categorieën personen die genoemd zijn in artikel 3 van deze regeling;
d. persoonsdossier:  het geheel van (schriftelijk) vastgelegde informatie met betrekking tot een persoon die deel uitmaakt van een van de categorieën genoemd in artikel 3 van deze regeling. De dossiers kunnen bestaan zowel uit een fysiek als een elektronisch gedeelte;
e. de betrokkene: degene van wie persoonsgegevens in het bestand zijn op¬ge¬no¬m¬en;
f. persoonsgegeven: gegeven dat herleidbaar is tot een individuele natuurlijke pe¬r¬s¬o¬on;
g. derde: een ieder die niet behoort tot de organisatie van de verantwoordelijke, met uitzondering van de betrokkene;
 
Artikel 2: Doelstelling van het bestand
Het bestand beoogt al die gegevens, die noodzake¬lijk zijn om cursisten in te schrijven voor een cursus aan de VU Zuidlaren, te verzamelen en beschikbaar te maken voor gebruik door de administratie van de VU Zuidlaren.  Het bestand dient mede om cursisten te informeren over hun cursus/lessen en de overige cursusactiviteiten van de VU Zuidlaren .
 
Artikel 3: Categorieën personen, opgenomen in het bestand
Het bestand bevat uitsluitend gegevens over cursisten, oud-cursisten en personen/bedrijven die hebben aangegeven dat zij geïnteresseerd zijn in het cursusaanbod van de VU Zuidlaren.
 
Artikel 4:  Opgenomen gegevens en de wijze van verkrijgen
1. Het bestand omvat voor de personen genoemd in artikel 3 de gegevens, zoals vermeld in bijlage I, die bij deze regeling is gevoegd.
2. De persoonsgegevens worden verkregen door verstrekking door de betrokkene (of na machtiging door betrokkene) bij inschrijving op een cursus, lezing of andere activiteit van  VU Zuidlaren
3. De in het eerste lid bedoelde bijlage vormt onderdeel van deze regeling.
 
Artikel 5:  Verantwoordelijkheid
1. De voorzitter is verantwoordelijk voor het beheer, de ontwikkeling en de toepassing van het bestand, e.e.a. overeenkomstig het in deze regeling bepaalde.
2. De voorzitter ziet toe op de naleving van de uitvoeringsregels.
3. De voorzitter draagt zorg voor de nodige voorzieningen van technische en organisa¬torische aard ter beveiliging van het bestand, tegen verlies of aantas¬ting van de gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrek¬king daarvan.

Artikel 6:  Functioneren van het bestand
1. Het bestand wordt uitsluitend in opdracht van de voorzitter van  VU Zuidlaren en de door deze aangewezen medewerkers gebruikt.
2. De in het bestand opgenomen gegevens worden uitsluitend gebruikt ten be¬hoeve van de in
artikel 2 van deze regeling omschreven doelstelling.
 
Artikel 7:  Toegang tot het bestand
1. Toegang tot het bestand hebben uitsluitend en slechts binnen het kader van de hun opgedragen werkzaamheden: het bestuur.
2. Toegang tot het bestand kan uitsluitend worden verkregen door middel van de persoonlijk toegekende toegang codes aan de in dit artikel bij 1. genoemde personen. 
3. Aan deze toegang codes zijn specifieke rechten gekoppeld inzake het verwerken, wijzigen,  verwijderen, raadplegen/inzien van de opgeslagen gegevens.
4. Een docent krijgt functioneel toegang tot enkele  persoonsgegevens van de deelnemers aan de door hem/haar gegeven lesactiviteit te weten:  naam, telefoonnummer en/of emailadres om hen te kunnen informeren over zaken betreffende de onderhavige lesactiviteit.
 
Artikel 8:  Verstrekking van gegevens aan derden
1. Uit het bestand worden geen gegevens aan derden verstrekt, tenzij:
-  dit wordt vereist ingevolge een wettelijk voorschrift;
-  dit geschiedt met toestemming van de betrokkene;
-  instanties met een publiekrechtelijke taak daarom verzoeken.
2. De verstrekking van gegevens blijft achterwege voor zover uit hoofde van ambt, beroep of
wettelijk voorschrift geheimhouding geboden is.
 
Artikel 9:  Bewaring en vernietiging van de gegevens.
Indien er gedurende zeven jaar geen contact tussen de betrokkene en VU Zuidlaren is geweest, worden de persoonsgegevens vernietigd.  Aan de persoonsgegevens zijn financiële inschrijvingsgegevens gekoppeld. VU Zuidlaren dient financiële gegevens  ingevolge wettelijke belastingbepalingen gedurende een periode van 7 jaar te bewaren.
 
Artikel 10:  Recht op inzage, correctie en afschrift.
1. De betrokkene of zijn gemachtigde kan zich tot  VU Zuidlaren wenden met het verzoek om inzage in de geregistreerde gegevens.
2. VU Zuidlaren geeft binnen 4 weken na indiening van het verzoek inzage.
3. De betrokkene (of zijn gemachtigde) krijgt inzage in het bestand voor zover het  de gegevens betreft die op de betrokkene betrekking hebben. Desgewenst wordt hem een afschrift van de door hem gevraagde gegevens ter beschikking gesteld.
4. Inzage wordt slechts verleend en afschriften worden slechts verstrekt na een aan de directeur gericht verzoek.
5. VU Zuidlaren eist dat de identiteit  van de verzoeker en of een eventuele gema¬ch¬ti¬gde door medewerkers van VU Zuidlaren onomstotelijk kan worden  vastgesteld.
6. Een afwijzende beslissing wordt met redenen omkleed.
 
Artikel 11:  Correctierecht
1. De betrokkene (of zijn gemachtigde, wanneer deze een nadrukkelijk verzoek van de betrokkene kan tonen) heeft het recht om verbetering, aanvulling  of afscherming te vragen van de gegevens die over de betrokkene zijn opgeno¬men in het bestand, indien hij/zij van oordeel is dat de opgenomen gegevens onjuist of onvolledig zijn of, gezien de doelstelling van het bestand niet ter zake doende, dan wel in strijd met deze regeling zijn opgeno¬men.
2. Een verzoek tot verwijdering kan slechts worden geëffectueerd met in achtneming van het bepaalde bij artikel  9.
3. Het verzoek tot correctie, aanvulling, verwijdering of afscherming van persoonsgege¬vens wordt schriftelijk ingediend bij de voorzitter van VU Zuidlaren.
Het verzoek bevat de aan te brengen wijzigingen.
4. De beslissing van de directeur op het verzoek wordt verzoeker binnen 4 weken na ontvangst van het verzoek medegedeeld.
5. VU Zuidlaren draagt er zorg voor dat een beslissing tot verbetering, aanvulling of verwijdering of afscherming zo spoedig mogelijk wordt uitgevoerd.
6. Een afwijzende beslissing is met redenen omkleed.
 
Artikel 12: Beroep
1. Indien VU Zuidlaren weigert aan een verzoek om inzicht, inzage, afschrift, afscherming of correctie te voldoen, kan de verzoeker op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, zich wenden tot de arrondissementsrechtbank te   Leeuwarden met het schriftelijk verzoek  VU Zuidlaren te bevelen alsnog aan dat verzoek te voldoen.
2. Het verzoekschrift moet worden ingediend binnen 6 weken nadat de afwijzen¬de beslissing van de verantwoordelijke is ontvangen.  Indien de verantwoordelijke niet binnen de in artikelen 10 en 11 gestelde termijnen heeft geantwoord, moet het verzoekschrift worden ingediend binnen 6 weken na die termijnen.
3. De verzoeker kan zich ook binnen de in het tweede lid gestelde termijn tot de Autoriteit Persoonsgegevens (https://autoriteitpersoonsgegevens.nl)  wenden met het verzoek te bemiddelen of te adviseren in zijn geschil met de verantwoordelijke. In dat geval kan het verzoekschrift als bedoeld in het eerste lid, nog worden ingediend nadat de verzoeker van de Autoriteit Persoonsgegevens het bericht heeft ontvangen dat zij de behandeling van de zaak heeft gestaakt, doch uiterlijk tot twee maanden na dat tijdstip.
 
Bijlage 1 vermelding welke gegevens worden vastgelegd
Het bestand omvat over de in artikel 3 bedoelde personen de volgende gegevens:
• achternaam, voorletters
• adres, postcode*
• woonplaats*
• tel. nummers overdag, avond, mobiel**
• geslacht*
• e-mail adres
• geboortedatum * : inschrijving op activiteiten van VU Zuidlaren is in beginsel mogelijk voor personen van 18 jaar en ouder. 
• BSN – het Burgerservicenummer wordt geregistreerd in geval de cursist ten behoeve van de cursussen NT2 gebruik maakt van de leenmogelijkheid bij DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs);
• Nationaliteit – idem als bij BSN en in geval de subsidievoorwaarden van de gemeente dit vereist.
• IBAN – tbv automatische incasso cursus- lesgelden en/of restitutie (teveel) betaald cursus- of lesgeld.
• de door de betrokkene gevolgde cursussen c.q. cursushistorie

*Gegevens over woonplaats, postcode, leeftijd en geslacht worden door ons geanonimiseerd verwerkt ten behoeve van statistische gegevens omtrent: wie zijn onze cursisten en waar komen ze vandaan.
** telefoon en/of email-gegevens zijn nodig om cursisten tijdig te kunnen informeren in geval van ziekte van de docent en andere leswijzigingen.