Bestellijst

Geen bestellingen
Cursuscode: XA1980

Lezing: van blackbird tot blocbird

Lezing: van blackbird tot blocbird
Cursuscode: XA1980

Vogels in de kunst door Janneke Gelling

Vogels zijn op dit moment voortdurend onderwerp van gesprek,                                                                                    in de wetenschap, de natuur, bij vogelaars en bij kunstenaars. Ze worden veelvuldig uitgebeeld, als versiering, als symbool of als object om te bestuderen en in de taal als gezegde of citaat, één zwaluw maakt nog geen zomer, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is, op zoek zijn naar een witte raaf etc.
Inhoud:
- natuurstudie en de Hollandse 17e Eeuwse genrekunst;
- muziek, film en theater, Stravinsky’s, le Chant du Rossignole’ e.a.
- beeldend kunstenaars van ooit tot nu, van Mankes tot Baselitz, van Bosch tot van Ommen en eindigt  met ‘blocbirds’ van Studio 212 Fahrenheit
          
Idee en inhoud voor deze lezing is aantal jaren geleden ontstaan bij het vertellen over ‘De Tuin der Lusten’, van Jeroen Bosch.  

 

Donderdag 7 november 2019
1 lezing van 2 uur aanvangstijd 19:30
Prijs: € 9,00
Mw. J (Janneke) Gelling
19:30 - 21:30
Locatie: De Ludinge (klik hier voor de adresgegevens)
J (Janneke) Gelling
J (Janneke) Gelling
Doceert Kunstgeschiedenis aan de Volksuniversiteit sinds 2010 en is vormgever sinds 1987 Beschouwen, vergelijken, analyseren, bespreken en herkennen: Picasso heeft zich afgevraagd waarom veel mensen de kunst willen begrijpen. Waarom niet de zang van een vogel, waarom houdt men van de sterren, van de verschillen in seizoenen zonder te proberen de betekenis te weten te komen. Ligt het er aan dat kunst door mensen is gemaakt en dat men wil weten het waarom en door wie? Janneke Gelling is bijna 20 jaar verbonden geweest aan de NHL (Hogeschool in Leeuwarden) als coördinator en docent aan de Faculteit Onderwijs; de Lerarenopleiding Beeldende Kunst en Vormgeving en de afd. Communicatie. Gaf les in Kunstgeschiedenis, dessin- en tentoonstellingsvormgeving, styling en eventmanagement, waarbij ook het coördineren van projecten met studenten aan derden een belangrijk onderdeel vormde.